Schimpansen Ola

image254
Ola målad av Louise Tillberg 1989

Många saker upprör mig speciellt när barn och djur far illa!
I går surfade jag runt på nätet och på anytime fann jag historien om Ola vilket gjorde mig så ledsen..
Den 1 februari 1987 föddes en liten schimpans inte helt olik en människobäbis idag mår Ola inte alls bra!!
Han föddes I Norge på ett zoo och hans mamma dog i barnsäng eftersom det inte fanns några honor på djurparken som kunde ta hans om honom fick han redan dagen efter flytta till Öland. Eftersom han blev matat av människor blev han en schimpans som tydde sig mycket till människor.
När han var 1½ år gammal lånades han ut av djurparken till stockholms stadsteater.
Han hamnade hos Tillberg-Karlsén i 8 månader. Dom såg honom inte som en apa utan som sin konstiga lilla son.
Under tiden hos dem upptäckte dom att han såg illa gråstarr vilket var medfött så de lät operera honom.

1995 såldes Ola till en djurpark i Thailand under hemlighetsmakeri. Familjen Tillberg-Karlsén hade själv ordnat en plats åt Ola på  Chimfunshi Wildlife Orphanage, ett reservat för schimpanser. Pengar var insamlade, hans plats var byggd i Zambia, sas hade lovat flyga honom dit. Allt var klart trotts det säljs Ola till Thailand i hemlighet.

De sades att Ola levde gott på en ö med 7 honor. 2½ år senare kom sanningen fram i en bur på 14 kvadrat levde Ola med hans s 3 honor Emma Viktoria och Ester. Dom har inget hö på golvet ingenting att sysselsätta sig med.

Mina inneboende bor i min lillstuga på 17 kvadrat. Dom kan lämna den när dom vill.

När Louise träffade Ola 1998 då hade dom levt i sin bur i 3 år och inte fått komma ut 1 enda gång.

Ola som alltid varit så levnadsglad var nu en Ola med sorgsna ögon där allt hopp var släckt.

År 2000 Enligt djurparken måste Ola hållas isolerad för att han är impotent. Gör man så med  människor med?? Det argumentet köper inte jag..

Paret Tillberg-Karlsén är faddrar till flera apor i Chimfunschi-reservatet i Zambia dit de vill ta Ola och hans kamrater. Där kommer de att kunna slussas ut till ett liv i frihet.
 För ett år sedan tog de hand om en 32 år gammal schimpanshona som suttit fastkedjad i en rosa klänning i en bar i Los Angeles hela livet. Hon var uppfödd på öl, coca cola, jordnötter, chips och hade aldrig sett en annan schimpans.

När jag letade runt på nätet hittade jag en massa debatter och diskussioner om Ola. I en av dem stod det att det är kul att folk engagerar sig  men Ola är inte det enda djur som lider och visst det kan jag hålla med om.. Men Louise och Stephan har tagit på sig att få ut alla 4 från thailand trotts att det var Ola som bodde hos dem de ska man inte glömma. Och de är faddrar till schimpanser i Zambia. Inte nog med det fonden de startade för Ola. Varje år på Olas födelsedag delar de ut pengar till olika som kämpar för olika ändamål.

2005
Riksförbundet BRIS, barnens rätt i samhället.

2004
"Beredd på behandling" vid Astrid Lindgrens barnsjukhus, Stockholm.

2003
Dr. Jane Goodall
Tchimpounga Sanctuary, Kongo-Kinshasa

2002
Mrs. Stella Marsden
Chimpanze Rehabilitation Trust, Gambia

2001
Mr & Mrs David & Shelia Siddle
Ingrid Regnell, Sverige
Chimfunshi Wildlife Orphange, Zambia


Det ska man inte glömma bort!


Hjälp Ola Emma Ester och Viktoria stödj

Chimp Ola Foundation Pg 181 78 36-8


Kommentarer
Postat av: Mia

Har en sagobok här hemma just om denne schimpans. Det står fakta om honom längst bak. Visst är det hemskt när vi människor inte förstår och respekterar djuren.. Usch!

2007-10-12 @ 07:22:01
URL: http://www.miasdagar.webblogg.se
Postat av: Anonym

Tv i bilen, vilket lyx :)

Så sant som det är sagt det du skrev på min blogg.

2007-10-15 @ 16:31:25
URL: http://lifeitself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0